Vydání z roku 1930

Vznik známek

   K vydání definitivních leteckých známek, jimž předcházela dvě přetisková provizória, došlo až 16. prosince 1930. Při prvním i druhém vydání leteckých známek byly výplatní známky přetištěny obrazem letadla, které vyznačovalo funkci a jejich užití v letecké poštovní dopravě.
   K třetímu definitivnímu vydání poštovní správa použila fotomontáží a ocelotisku z plochých desek, kterými již v roce 1923 zahájila novou éru v naší známkové tvorbě.
   Za devět let platnosti tyto známky, vydané v několika nákladech, doznaly mnoha změn jak v barevných odstínech a formátech, vzniklých úpravou nebo změnou tiskové desky, tak odlišným zoubkováním.
   Známky byly vydány ve čtyřech motivových skupinách, pro něž bylo použito fotomontáže a to upraveného snímku krajiny (nebo města - Hradčany) a letadla.
   Odkud je snímek hodnot 50 h a 1 Kč se nepodařilo zjistit. Hodnoty 2 a 3 Kč ukazují Nízké Tatry v pohledu od Liptovského Mikuláše a hodnoty 4 a 5 Kč krkonošský motiv. Je to pohled od Mrklovské křižovatky z cesty na Benecko na Černý kopec. Pro tyto čtyři hodnoty byl použit snímek JUDr. Procházky z Hradce Králové. Hodnota 10 Kč a 20 Kč je ze snímků panorámatu Hradčan. Obraz letadla hodnot 50 h, 1 Kč, 10 a 20 Kč byl vzat z propagačních plakátů francouzské letecké společnosti. Vlastní sestavení - montáž - celkovou úpravu všech osmi hodnot provedl a současně vyryl Karel Seizinger. Kresba rámce v levé části dvou nejvyšších hodnot provedli sami pracovníci tiskárny, jejichž jména jsou neznámá, stejně jako jména pracovníků tiskárny, kteří provedli fotomontáže.

Vydání známek

   Vydání definitivních leteckých známek bylo ohlášeno Ustanovením č. 65 VMPT č. 56 ze dne 12. prosince 1930.
   Ustanovení
   č. 35/1930. Vydání nových leteckých známek.

I.

   1. V druhé polovici prosince 1930 budou vydány nové (definitivní) letecké poštovní známky těchto hodnot a barev:
50 h trávově zelená
1 Kč červená
2 Kč mechově zelená
3 Kč fialová
4 Kč ocelově modrá
5 Kč ořechově hnědá
10 Kč orientální modř
20 Kč šeříková

   2. Těmito známkami se zapravují poplatky za dopravu poštovních zásilek letadlem, pokud se nezapravují v hotovosti. Letecké zásilky je možno vypláceti také obyčejnými známkami.
   3. Vypláceti obyčejné poštovní zásilky leteckými známkami není dovoleno. Obyčejné zásilky, vyplacené částečně neb úplně leteckými známkami, nutno pokládati za zásilky částečně vyplacené nebo nevyplacené.
   4. Známky budou zatím odebírati jen poštovní úřady 1. třídy a 2. třídy 1. stupně.
   5. Letecké známky dosavadní úpravy zůstanou v platnosti do konce března 1931.

II.

   1. Nové letecké známky jsou zhotoveny ocelotiskem z hloubky (z plochých desek) na bílém papíru bez vodní značky.
Tvar známek hodnot 50 h a 1 Kč jest kolmý obdélník, rozměru 18 x 21 1/2 mm, tvar ostatních ležatý obdélník 22 x 32 mm. Zoubkování jest řádkové 13 3/4 .
   2.Obrazy známek jsou provedeny podle fotografických snímků krajin (Tatry, Krkonoše) a panoramatu Hradčan. Účel známek jest vyjádřen letadlem v oblacích a a to na známkách po 50 h, 1 Kč, 10 Kč a 20 Kč jednoplošníkem, na známkách po 2, 3, 4, 5 Kč dvojplošníkem.
   3. Orámování obrazu jest dvojího druhu.
U známek s krajinovými motivy tvoří orámování na horním okraji a po obou stranách jednoduchá linka. Na dolním okraji jest bílý nápis Československo. V levém dolním rohu jest bílý obdélníkový štítek s barevnou číslicí hodnoty. U korunových hodnot jest označení měny písmeny "Kč"; hodnota 50 haléřová Jest bez označení měny.
Podstatně odlišné jest orámování známek po 10 Kč a 20 Kč, které tvoří na levé části známky ozdobnou plochu s kresbou malého státního znaku; v téže ploše jest bílá číslice hodnoty s označením měny "Kč". Zbývající část plochy jest vyplněna šrafovanou kresbou lipových lístků. Na dolním okraji známek jest bílý nápis Československo.
   4. Oceloryt všech známek provedl K. Sezinger.
Č. 82433/VII. z 9. prosince 1930.)

Tisk známek

   Tisk známek provedla Česká grafická Unie v Praze ocelotiskem z plochých desek zpočátku 100 kusových. V roce 1937 byla poprvé použita deska 50 kusová u hodnoty 3 Kč III. typ s deskovým číslem 2. Známky byly zjištěny 2. září 1937.
   V roce 1939 byla použita deska 50 + 100 kusů pro hodnotu 50 h II. typ (přepážkové archy 50 a 100 kusové), oba přepážkové archy s deskovým číslem 2.
   Pro hodnoty 2 a 4 Kč byly použity dvě padesátikusové desky s deskovým číslem 2 a 3.
   Počet desek použitých při tisku jednotlivých hodnot:
Hodnota:
   50h………………2 desky
   1 Kč……………..1 deska
   2 Kč……………..3 desky
   3 Kč……………..4 desky (1. deska pouze zkoušky)
   4 Kč……………..3 desky
   5 Kč……………..1 deska
   10 Kč……………1 deska
   20 Kč……………1 deska
   Stokusové desky byly tištěny na stroji "Hummel". Všechny mají na pravé straně archu tzv. bordury (otisk osmi svislých vyrytých čar podél celé hrany desky, plnících svou funkci při stírání barvy).
   Padesátikusové a stopadesátikusové archy tištěné na tehdy novém stroji "Nádherný" tuto borduru nemají, s výjimkou III. typu hodnoty 3 Kč deska 2), u níž se nachází na horním okraji přepážkového archu.
   V souvislosti s úpravami tiskových desek vznikly rozdíly v rytině a ve formátu známek, což vedlo ke vzniků typů - viz. jednotlivé odkazy v tabulkách známek.
   Hodnota 20 Kč byla vytištěna rovněž ve třech nákladech od r. 1930 až do r. 1937, které se liší výrazně barvou. Deskové označení 1.
   U hodnoty 2, 4, 5 a 10 Kč se vyskytují nevytištěné nebo neúplné deskové číslo 1. Odlišná zoubkování pocházejí s desek s pořadovým označením 1.

Barva známek

   Samostatnou kapitolu tvoří barvy a barevné odstíny tohoto vydání, k jejichž vzniku došlo v průběhu poměrně dlouhého údobí tisku, několika nákladu u všech hodnot, dvou rozdílných tiskařských strojů a odlišností ve složení barev.
   Z barev a jejich odstínů uvádíme jen ty nejdůležitější, vždy podle jednotlivých hodnot.
50 h - I. typ - široký formát:
   1. náklad - zelená (bezbarvý lep)
   2. náklad - žlutozelená (bezbarvý lep)
50 h - I. typ - úzký formát:
   1. náklad - šedozelená (nažloutlý lep)
   2. náklad - tmavě zelená
50 h - II. typ - různé odstíny zelené barvy.
1 Kč - široký formát - karmínově červená (bezbarvý lep),červená, oranžovočervená (nažloutlý lep)
         - úzký formát - karmínovočervená, červená, oranžovočervená (nažloutlý lep)
2 Kč - I. typ - šedozelená, tmavozelená (bezbarvý lep, u části nákladu nažloutlý)
         - II. typ - zelená (bezbarvý lep) a další odchylky v dalším nákladu
3 Kč - I. typ - červenofialová (dva nálady)
         - II. typ - světle červenofialová
         - III. typ - sytě červenofialová, tmavě červenofialová (dva náklady)
4 Kč - I. typ - modrá, tmavomodrá (bezbarvý lep, též nažloutlý), tmavě šedomodrá
         - II. typ - tmavomodrá, modrá, modrošedá, indigově (šmolkově) modrá (celkem tři náklady)
5 Kč - světle hnědá, tmavohnědá, šedohnědá
10 Kč - světle fialová (bezbarvý lep, též nažloutlý), fialovomodrá, ultramarínová
20 Kč- světle šedofialová (tzv. šeříková) (z r. 1930), tmavě šedofialová, fialová

Papír

   Pro letecké známky tohoto vydání bylo použito papírů různé kvality: nažloutlý hladký někdy porézní, slabý průsvitný, výjimečně tlustý.
   Lep je bezbarvý až nažloutlý, u většiny hodnot ručně nanášený v poměrně silné vrstvě. Působí často dojmem popraskání či poškození.

Výrobní vady

   Patří k nim především vady tiskových desek, dále vady tisku, papíru a zoubkování včetně strojových i archových obtisků.
   Z ostatních vad se vyskytují velmi zřídka částečné strojové nebo archové obtisky. Téměř u všech hodnot nacházíme částečně slitý tisk a barevné skvrny v obloze; u některých hodnot se ojediněle vyskytují menší složky, zvrásnění a předložky, např. 50 h, 1 Kč, 2 Kč, 10 Kč. Sběratelsky velmi zajímavý je výskyt tzv. moaré (závojování obrazu).
   Z vad zoubkování nacházíme dost často více nebo méně posunuté zoubkování, většinou ve vodorovných řadách (50 h, 1 Kč, 5 Kč); méně často zoubkování zasahující až do obrazu (3 Kč), vynechané perforační otvory ve vodorovných nebo svislých řadách (zlomení jehly) u hodnot 3 a 20 Kč.
   Dvojité zoubkování vodorovných řad se vyskytuje rovněž u některých hodnot, zvláště u 2, 3, 5 a 10 Kč; svislé dvojité zoubkování u hodnot (50 h, 1, 4, 5, 10 a 20 Kč).
   Vynechané zoubkování patří mezi ojedinělé nálezy a je známo u hodnoty 3, 5, 10 a 20 Kč.

Návrhy a přípravné tisky

   Jsou známy návrhy ve formě nákresů, které procházely výběru nejvhodnějšího motivu. Zachovaly se rovněž nákresy i rozkresby pro připravované rytiny. Především je to návrh na známku hodnoty 50 h, dále návrh na hodnotu 2 Kč s posunutím dvojplošníku vpravo s barevným nápisem ČESKOSLOVENSKO v bílém poli. Z dalších návrhů uvádíme hodnotu 4 Kč v původním provedením s hodnotovou číslicí v pravém horním rohu a druhý upravený návrh, kde letadlo přilétá zprava doleva.
   Z několika návrhů na hodnotu 10 Kč uvádíme dvě úpravy levé části s ozdobným okrajem i různé polohy letadla nad panorámatem Hradčan.
   Zkoušky tisku můžeme rozdělit na dvě skupiny:
- zkusmé tisky z originálních rytin přijatých i nepřijatých návrhů;
- zkusmé tisky definitivních známek na různých papírech v barvách vydaných známek, případně v jiných barvách.
   K první skupině patří zkusmý tisk bez hodnoty s dvojplošníkovým typem malého formátu, dále zkusmý tisk z originální rytiny na hladkém papíru hodnoty 1 Kč a zkusmý tisk hodnoty 5 Kč. U všech těchto uvedených tisků nalézáme i podpis rytce K. Seizingera.
   Z otisků originálních rytin uvádíme dále hodnotu 2, 4, 5 a 10 Kč ponejvíce v barvě tmavohnědé na hladkém bílém papíru bez lepu a hodnotu 1 Kč v barvě zelené, světle červené a šedofialové, rovněž na hladkém papíru. Uvedené zkoušky se vykytují ojediněle. Ke druhé skupině patří zkusmé tisky na různě zbarvených papírech s lepem i bez lepu téměř všech hodnot. Zvláštní pozornost si zaslouží zkusmý tisk hodnoty 3 Kč, I. typu a II. typu 1. desky, v barvě červené na bílém papíru bez lepu. Tato hodnota je známa rovněž na růžovém papíru bez lepu nebo nažloutlém papíru s lepem v barvě červenofialové (barva vydané známky). Zkusmý tisk hodnoty 50 h I. typu je znám také v barvě na nahnědlém papíru bez lepu.
   Na nahnědlém papíru s lepem nebo bez lepu se vyskytují všechny hodnoty, rovněž tak na růžovém papíru bez lepu. Všechny tiskové zkoušky jsou provedeny jako nezoubkované. Je známa řada makulaturních tisků (vícenásobné tisky na různě zbarveném papíru a další makulaturní pomocné tisky).

 

Makulatura letecké známky č. L14

Makulatura letecké známky č. L14


Poštovní použití

Letecká doprava a sazby

   Letecká doprava listovních zásilek byla prováděna vesměs kombinovaným způsobem, tj. nejen letadlem, ale i vlakem, případně do zámoří lodí. Na hlavních leteckých tratích mohla být zásilka dopravena letecky a do dalších míst šla pozemní dopravou.
   Dopravní uzly, ze kterých byla dopravována letecky pošta, byly postupně tyto: Praha, Brno, Bratislava, Košice, Užhorod, Mariánské Lázně a Karlovy Vary, později Piešťany a Zlín. Uváděné pořadí je jen informativní a neodpovídá datu zřízení.
   Letecká doprava do zahraničí s přímým spojením z Prahy byla zaváděna postupně do většiny evropských zemí.
   Rozsah letecké dopravy se stále zvětšoval zásluhou propagace a snižování leteckých příplatků.

 
Letecké příplatky (pro dopisy a dopisnice)        
      Příplatky        
Z Prahy do              
  1922   1923   1924   1930
Paříž 5,- 2,- 1,- 0,50,- 0,50,- 0,25,- 1,50,-
Štrasburk 2, 50 1,- 1,- 0,50,- 0,25,- 0,10,- 1,50,-
Varšava 2, 50 1,- 1,25 0,75,- 0,30,- 0,15,- 1,50,-
Vídeň 1,-  0, 50,- 0,75,- 0,50,- 0,20,- 0,10,- 1,-
Bukurešť 5,- 2,- 2,25,- 1,25,- 0,85,- 0,40,- 1,50,-
Cařihrad 6, 50 2, 50 1,50,- 0,75,- 0,60,- 0,30,- 2,-
Bělehrad     1,50,- 0,75,- 0,60,- 0,30,- 1,50,-
Sofia     1,50,- 0,75,- 0,60,- 0,30,- 1,50,-
Athény     1,50,- 0,75,- 0,60,- 0,30,- 1,50,-
Bratislava     0,30,- 0,15,- 0,30,- 0,15,- 1,-
               
Poznámka: první sloupec je za dopis, druhý za dopisnici      

 

Nálepky

   Pro zásilky v letecké dopravě byly používány světle modré nálepky (česko - francouzské) pro dopisy, dopisnice a tiskopisy a velké nálepky pro balíky.

 
První lety po snížení leteckých příplatků od 1. dubna 1921          
1921 23.4. Praha - Varšava; první pošt. let uskutečněn 24. 4. 1921 (CFRNA)    
  14. 8.  Praha - Vídeň (CFRNA)          
  22. 10. Praha - Vídeň - Bělehrad - Bukurešť (CFRNA)        
  29. 10. Praha - Vídeň - Bělehrad - Bukurešť - Istanbul        
1923 29. 10. Praha - Bratislava; první let v historii ČSA (ČSA)      
1924 12. 5. Praha - Bratislava - Košice (ČSA)          
1925 1. 6. Praha - Mariánské Lázně (Aero)          
  1. 7. Praha - Vídeň - Budapešť - Bělehrad - Bukurešť (CIDNA)      
1926 24. 5.  Praha - Brno - Bratislava - Košice (ČSA)        
  10. 8. Praha - Norimberk - Štrasburk - Paříž (CIDNA)        
  10. 8. Praha - Vratislav - Varšava (CIDNA)        
1927 21. 3. Berlín - Drážďany - Praha - Vídeň (DLH, OELAG) od 7.3. 1928 (ČLS)    
  19. 4. Vratislav - Praha - Mnichov (DLH, ČLS)        
  21. 4. Vídeň - Brno - Hlivice - Vratislav - Berlín (DLH, OELAG, ČLS)    
  2. 5. Praha - Saská Kamenice - Halle/Lipsko - Hannover - Brémy (DLH, ČLS)    
  12. 7. Mariánské Lázně - Saská Kamenice (DLH)        
  2. 11. Vídeň - Brno - Krakov (LOT)          
1928 30. 4. Praha - Mariánské Lázně - Kassel - Rotterdam (ČLS)      
  21. 5. Mariánské Lázně - Saská Kamenice - Berlín (DLH, ČLS)      
1929 2. 4. Praha - Mariánské Lázně - Kassel - Essen/M"ulheim - Rotterdam (ČLS) - let uskutečněn 3. 4.
  6. 5.  Praha - Brno - Bratislava - Košice - Užhorod (ČSA)      
1930 15. 5. Mariánské Lázně - Halle/Lipsko (ČLS)        
  21. 5. Mariánské Lázně - Norimbek/F"urth (DLH)        
  2. 6. Praha - Mnichov - Curych - Basilej (Ad Astra)        
  1. 7. Praha - Bratislava - Záhřeb - Sušak (ČSA, Aeroput) první zahraniční linka ČSA  
1931 1.4. Praha - Halle (Lipsko - Essen/M"ulheim - Rotterdam - Amsterodam) (ČLS)  
    zahájení oznámeno k 1. 4. , vlastní let však pravděpodobně až 15. 4.    
  15. 5. Karlovy Vary - Mariánské Lázně - Praha (ČSA)        
1932 1. 6. Mariánské Lázně - Karlovy Vary - Saská Kamenice - Halle/Lipsko    
    (DLH, ČLS) změna linky, 1. let ČLS          
1933 11. 9. Praha - Brno - Bratislava - Košice - Užhorod - Kluž - Bukurešť (ČSA)    
  1. 5. Praha - Saská Kamenice - Halle/Lipsko - Magdeburg - Hannover - Brémy (DLH)  
1935 2. 4.  Budapešť - Vídeň - Praha - Halle/Lipsko - Kolín n. R. - Londýn (Imperial Airways)  
  15. 5. Praha - Mnichov - Curych - Ženeva - Marseille (ČLS)      
  1.6. Piešťany - Bratislava - Vídeň (ČSA)        
  1.6. Praha - Bratislava - Záhřeb - Sušak (ČSA) první let z Brna      
  3.6. Praha - Užhorod - Kluž - Bukurešť (ČSA) první let na pozměněné lince    
  1.7. Moravská Ostrava/Opva - Hradec Králové - Praha (ČSA)      
1936 25.5. Praha - Piešťany - Užhorod - Kluž - Bukurešť (Sarta, od r. 1937 Lares - ČSA)  
  8.7. Praha - Brno - Bratislava - Záhřeb - Sušak - Split (ČSA)      
  2.9. Praha - Užhorod - Kluž - Jasy - Kyjev - Brjansk - Moskava (ČSA, Aeroflot)  
1937 5. 4. Praha - Franfurt n. M. - Brusel (ČSA, Sabena)        
  1.5. Brno - Zlín - Piešťany (ČSA)          
  3.5. Bratislava - Piešťany - Košice - Užhorod, zapojení Piešťan do linky    
  15. 5. Praha - Bratislava - Celovec (Klagenfurt) - Ters - Benátky (ČSA, Ala Littoria)  
  15.6. Praha - Liberec (ČSA)            
  12.9. Pardubice - Praha, Memoriál ing. J. Kašpara - příležitostný let      
1938 16.5. Praha - Bratislava - Celovec (Klagenfurt) - Ters - Benátky - Řím (ČSA, Ala Littoria)  

Pardubice - Praha, Memoriál ing. J. Kašpara - příležitostný let

Pardubice - Praha, Memoriál ing. J. Kašpara - příležitostný let

letecký R-dopis do Švýcarska, pod. raz. Jablonec 29.3.38, vyplacený 3 Kč III. typ a 4 Kč Řz 12 1/4, hezká jakost, všechny náležitosti, zk. Gi

letecký R-dopis do Švýcarska, pod. raz. Jablonec 29.3.38, vyplacený 3 Kč III. typ a 4 Kč Řz 12 1/4, hezká jakost, všechny náležitosti, zk. Gi

3. Südamerikafahrt 1933: R-dopis vyfrankovaný 50h, 3, 5 a 10 Kč Letecké 1930, podací raz. Bruntál 21.6. 33, do Argentiny, dekorativní obálka „Blue Label“, skvrnky, dva různé kašety a všechny náležitosti

3. Südamerikafahrt 1933: R-dopis vyfrankovaný 50h, 3, 5 a 10 Kč Letecké 1930, podací raz. Bruntál 21.6. 33, do Argentiny, dekorativní obálka „Blue Label“, skvrnky, dva různé kašety a všechny náležitosti

Vánoční let 1934: R-dopis vyfrankovaný 3, 5 a 10 Kč Letecké 1930, podací raz. Javorník 5.12. 34, do Pernambuca, zelený kašet a všechny náležitosti

Vánoční let 1934: R-dopis vyfrankovaný 3, 5 a 10 Kč Letecké 1930, podací raz. Javorník 5.12. 34, do Pernambuca, zelený kašet a všechny náležitosti

 Vánoční let 1934: R-dopis vyfrankovaný 3, 5 a 10 Kč Letecké 1930, podací raz. Javorník 5.12. 34, do Pernambuca, zelený kašet a všechny náležitosti

Vánoční let 1934: R-dopis vyfrankovaný 3, 5 a 10 Kč Letecké 1930, podací raz. Javorník 5.12. 34, do Pernambuca, zelený kašet a všechny náležitosti

 

 

Zvláštní použití Čs. leteckých známek

   Zajímavou , ale zcela odlišnou kapitolou v dopravě čs. listovních zásilek byla přeprava zásilek (dopisů, lístků aj.) vzducholoděmi "Graf Zeppelin" a "Hindenburgů v letech 1932 až 1937.
   V roce 1932 se připojila Československá republika k ostatním evropským a zámořským státům, které přistoupily k úmluvě o dopravě poštovních leteckých zásilek německými vzducholoděmi do států Jižní Ameriky, Kanady a Severní Ameriky a podepsaly ji.
   Listovní zásilky byly vypláceny čs. leteckými známkami emise 1930, což bylo právem smluvních států.
   Pro dopravu vzducholoděmi při různých letech bylo používáno jednak zvláštních leteckých nálepek, jednak celé řady zvláštních razítek. Většina těchto dopisů byla směrována na Friedrichshafen, odkud byla pošta dále vypravována pro příslušné lety a směry.

Přehled letů vzducholodní pošty od r. 1932

   Od tohoto roku bylo Československo členem dohody o smluvní přepravě pošty německými vzducholoděmi do Severní a Jižní Ameriky.

Rok 1932
21. 3., 4. 4., 18. 4.,2. 5., 29. 8., 12. 9., 26. 9., 9. 10., 24. 10.
Trasa letu: Friedrichshafen - Permanbuco (Recife), Brazílie

Rok 1933
6. 5., 3. 6., 1. 7.,5. 8., 19. 8., 2. 9., 16. 9., 30. 9., 14. 10. - let do Chicaga
Trasa letu: Friedrichshafen - Permanbuco (Recife) - Rio de Janeiro, Brazílie

Rok 1934
26. 5., 9. 6., 23. 6., 21. 7., 4. 8., 18. 8., 1. 9., 15. 9., 29. 9., 13. 10., 27. 10., 8. 12.,
Trasa letu: Friedrichshafen - Permanbuco (Recife) - Rio de Janeiro, Brazílie

Rok 1935
6. 4., 20. 4., 4. 5., 19. 5., 1. 6., 15., 29. 6., 23. 10., 7. 11.
Trasa letu: Friedrichshafen - Permanbuco (Recife) - Rio de Janeiro, Brazílie

Rok 1936
31. 3., 13. 4., 27. 4., 11. 5., 25. 5., 8. 6., 24. 6., 9. 7., 20. 7., 30. 7., 13. 8., 27. 8., 9. 9.,
23. 9., 8. 10., 21. 10., 29. 10., 5. 11., 11. 11., 25. 11.
Trasa letu: Friedrichshafen (Franfurkt n. M.) - Jižní Amerika
6. 5., 17. 5., 19. 6., 30. 6., 10. 7., 5. 8., 14. 8., 17. 9., 26. 9., 5. 10.
Trasa letu: Franfurkt n. M. - Severní Amerika
6. 5., 17. 5., 19. 6., 30. 6., 10. 7., 5. 8., 14. 8., 17. 9., 26. 9., 5. 10.
Trasa letu: Franfurkt n. M. - Severní Amerika
Pošta s československou frankaturou byla v tomto roce přepravována pouze:
31. 3., 6. 5., 17. 5., 25. 5., 19. 6., 30. 6., 10. 7., 20. 7., 5. 8., 14. 8., 27. 8., 17. 9., 26. 9., 5. 10., 5. 11., 25. 11.

Rok 1937
16. 3., 13. 4., 27. 4.
Trasa letu: Friedrichshafen (Franfurkt n. M.) - Jižní Amerika
3. 5.
Trasa letu: Frankfurt n. M. - Lakehurst - USA.

   Po havárii LZ - 129 - Hindenburg dne 6. 5. 1937 byly lety zastaveny.
   V tabulce je přehled letů vzducholodní pošty od r. 1932 uvádíme výlučně skutečně první poštovní lety československých i zahraničních leteckých společností. Nejsou tedy zařazování první lety v příslušném roce (obnovení provozu) apod., které patří do specializace aerofilatelie. Z pohledu specialisty čs. známek slouží uvedený přehled především k základní časové orientaci při posuzování oprávněnosti získaných leteckých celistvostí z jednotlivých míst. Existují přitom samozřejmě i celistvosti nedokladující první lety, zejména z období platnosti III. letecké emise. Přitom mnohé z nich patří k hodnotným filatelistickým materiálů. To platí především o celistvostech tarifně správných, dopravených např. vzducholodní poštou.
   Výrazněji jsou vyznačeny trasy skutečných prvních letů na příslušné lince, výčtem linky následuje název společnosti, která byla jejich provozovatelem.

Přehled leteckých společností

ČSA - Československé státní aerolinie
ČLS - Československá letecká společnost, a. s.
Aero - soukromá letecká společnost
Ad Astra - Švýcarsko
Aeroflot - SSSR
Aeroput - Jugoslávie
Ala Littoria - Itálie
CFRNA - Kompanie Franco - Roumanie de Navigation Aérienne,
                 Francouzsko - rumunská společnost
CINDA - Compagnie Internationale de Navigation Aérienne,
                Mezinárodní vzduchoplavecká společnost
DLH - Deutsche Lufthana, Německo
Imperiál Airways - Velká Británie
Lares - Rumunsko
LOT - Polsko
OELAG - "Osterreichische Luftverkehrs - Aktiengesellschaft, Rakousko
SABENA - Belgie
Sarta - Rumunsko

Příplatky od 2. května 1934 byly následující:

V Československu: jednotný příplatek 1 Kč za dopis do 20 g nebo za dopisnici
Do zahraničí: základní váha za kteroukoli listovní zásilku byla:
u evropských zemí 20g
u zámořských zemí 10g
u jihoamerických států 5g
1 Kč: Francie, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Maďarsko, Německo, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Španělsko,
1, 50 Kč: Belgie, Bulharsko, Dánsko, Egypt, Estonsko, Finsko, Itálie, Jugoslávie, Litva, Norsko, Řecko, Švédsko, Švýcarsko, V. Británie,
2 Kč: Alžírsko, Libanon. Maroko, Sýrie, Tunis, Turcko,
4 Kč: Čína, Madagaskar, SSSR (evropská část do Moskvy a Leningradu),
6 Kč: Guatemala, Honduras, Jižní Afrika, Nikaragua, SSSR - asijská část,
7 Kč: SSSR evropská část za Moskvou a Leningradem,
11 Kč: Brazílie, Ekvádor, Guayana, Venezuela,
13 Kč: Argentina, Bolívie, Paraguay, Peru, Uruguay.